BES 'Aerodynamics and Parallel Computing' Hands-on Course at INPT-ENSEEIHT School

This hands-on course BES 'Aérodynamique et Calcul Parallèle' (Bureaux d'Etudes Spécialisées) on AVBP is held in the winter term of the ENSEEIHT Engineering School which belongs to the Institut National Polytechnique de Toulouse. The course is optional for final year master students in 'Option MFN - Mécanique de Fluides Numérique' (CFD). The entire course has 8-9 sessions and was held for the first time in 1996/1997 by T. Schönfeld and I. d'Ast (both of CERFACS).
In the first part of this course a brief introduction to the code and the pre- and postprocessing tools is given. For this standard test cases like the NACA0012 profile or the channel with bump are executed. The second part of the course is devoted to a little project which is defined by the students. Such a project comprises mesh generation, setting up of boundary conditions, etc., execution of AVBP and interpretation of results. In the first two years the computational grids were generated with the help of the delaundo tool of J.D. Müller. Starting with term 1998/99 the commercial mesh generator PreBFC/Tgrid of Fluent Inc. is used.

Syllabus du BES Aérodynamique et Calcul Parallèle en francais :

Le BES Aérodynamique et Calcul Parallèle a pour but de familiariser les étudiants avec l'utilisation d'un code parallèle de mécanique des fluides dans un cycle complet de calcul. Le logiciel utilisé est le code parallèle AVBP developpé au CERFACS, qui résout les equations de Navier-Stokes compressibles tridimensionnelles sur des maillages non structurés. Les trois étapes d'un cycle standard de calcul en mécanique des fluides (le pré-traitement des données, l'exécution du code de calcul et le post-traitement des résultats) sont abordées.
Le BES est decomposé en deux parties: la première est consacrée à l'introduction des logiciels et surtout l'utilisation du code AVBP incluant les notions de parallélisme. Cette partie se termine par le calcul de cas tests de référence bien documentés, comme par exemple un profil d'aile NACA. Dans la deuxième partie, les élèves doivent définir un petit projet de leur choix. Cette géometrie est alors maillée, les conditions aux limites sont à définir ainsi qu'éventuellement une solution initiale. Les premiers calculs sur cette configuration montrent les défauts du maillage initial, des paramètres de calculs, etc. Les élèves apprennent à régler tous les paramètres afin d'obtenir une solution correcte et à interpréter ces résultats.

Collection of results obtained in the BES

Below we show a collection of results obtained in the final 'mini-project'. All geometries are limited to two space dimensions in order to simplify the mesh generation task and to save computing expenses. Note, these figures show results that are not fully converged ! Time is fairly limited for the students and the goal of this course is more to teach a global idea of what CFD is rather than to optimize results ! Hence often improved computational grids or tuned run parameters would certainly improve the solution quality. The figures were kindly provided by the students and are presented 'as are', i.e. they are not necessarily of a standard format.

Results obtained by the students in:

Winter term 1997/98

Winter term 1998/99

Last update by T. Schönfeld: February 26, 1999

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